20 ژوئن 2022 - گروهی از محققان و متخصصان در مورد محصولات جدید انسولین و انواع انسولینی که در آینده - مانند انسولین هایی با یک بار تزریق در هفته، انسولین خوراکی و حساس به گلوکز – وارد بازار می شود، در نشست علمی 2022 انجمن دیابت آمریکا(ADA)  به بحث و گفتگو پرداختند.

در حالی که چندین سال است که انسولین استنشاقی در ایالات متحده در دسترس می باشد، انتخاب غالب برای پزشکان و بیماران،همیشه اشکال مختلف انسولین تزریقی (چه برای استفاده با سرنگ و چه برای کاربران پمپ انسولین) بوده است. چشم انداز فعلی شامل آنالوگ های انسولین طولانی الاثر و کوتاه اثر است که می تواند برای طراحی یک رژیم انسولین بهینه استفاده شود که هم نیاز به انسولین در زمان صرف غذا و هم نیازهای انسولین بازال (پایه) را در نظر می گیرد. انسولین بازال طولانی الاثر معمولاً یک بار در روز تزریق می شود، در حالی که انسولین کوتاه اثر یا سریع، معمولاً در حوالی وعده های غذایی تزریق می شود.

نوآوری های نویدبخش انسولین در افق ظهور

اما اشکال جدیدی از انسولین که در حال حاضر در دست توسعه هستند، می‌توانند روش مصرف انسولین را برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت تغییر دهند. مصرف انسولین پایه یک بار در هفته، به جای هر روز، می تواند به بسیاری از افراد کمک کند تا با اختلال کمتری در طول مسیر، به رژیم انسولین خود پایبند باشند. انسولین خوراکی می تواند به برخی از افراد اجازه دهد تا دوز انسولین تزریقی خود را کاهش دهند و انسولین حساس به گلوکز می تواند دوزینگ انسولین را به شدت ساده کند و در عین حال کنترل قند خون را بهبود بخشد و خطر هیپوگلایسمی (افت گلوکز خون) را کاهش دهد.

به عنوان بخشی از این پانل، دکتر Harpreet S. Bajaj، مدیر تحقیقات پزشکی LMC Healthcare در تورنتو، کانادا، خاطرنشان کرد که دو فرمول جدید هفتگی انسولین - انسولین بازال Fc یا BIF و انسولین - icodec اکنون در فاز 3 بالینی هستند. آزمایش‌های بالینی فاز 3، معمولاً آخرین مرحله قبل از تأیید (یا رد شدن) یک دارو هستند. انتظار می‌رود این آزمایشات در اوایل امسال برای انسولینicodec و در سال 2024 برایBIF ، تکمیل شود.

دکتر Bajaj،گفت: نتایج قبلی از فاز 2 کارآزمایی‌های بالینی، برای هر دو انسولین icodec وBIF امیدوارکننده بودند. یک مطالعه نشان داد که برای افرادی که حداقل یک داروی دیابت خوراکی مصرف می کردند، تغییر از انسولین بازال روزانه به انسولینicodec هفتگی، منجر به کنترل خوب قند خون شد و این تغییر به خوبی تحمل شد. مطالعه دیگری نشان داد که در افرادی که قبلا یک داروی دیابت خوراکی و انسولین بازال روزانه مصرف می کردند، مصرفBIF به اندازه مصرف انسولین icodec به کنترل خوب قند خون منجر شد، و توسط کاهشA1C (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز خون) بعد از 32 هفته تایید شد.

پرفسور جورج گرونبرگر، استاد بالینی پزشکی داخلی و پزشکی مولکولی و ژنتیک در دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین در دیترویت، در مورد چند قرص انسولین خوراکی که در حال حاضر در حال توسعه هستند، صحبت کرد. در آزمایش‌های بالینی فاز 2 ، افزودن یک نوع کپسول انسولین خوراکی به نامORMD-801 ، به رژیم‌های دارویی خوراکی دیابت افرادی که کنترل کافی بر قند خون خود نداشتند، منجر به کاهش قابل توجه سطح A1C آنها گردید.

پرفسور گرونبرگر، گفت: اگرچه هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا قرص‌های انسولین خوراکی به یک پایه اصلی برای درمان دیابت تبدیل می‌شوند یا خیر، اما نتایج حاصل از فاز سوم کارآزمایی بالینی این قرص ها در سال آینده به ارائه پاسخ‌هایی در مورد امید به این درمان‌های بالقوه کمک می‌کند.

به گفته ی پرفسور  Michael A. Weiss، رئیس بخش بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در ایندیاناپولیس، انسولین حساس به گلوکز در خط لوله تحقیقاتی اندکی عقب‌تر است. اما این به اصطلاح "انسولین هوشمند" که توسط یک "سوئیچ" مصنوعی کوچک فعال می شود انسولین را در پاسخ به غلظت گلوکز در خون آزاد می کند و اگر در مطالعات آتی ایمنی و اثربخشی آن تایید شود، می تواند چشم انداز انسولین را کاملاً تغییر دهد.

پرفسور Weiss، گفت: در حال حاضر، بزرگترین مانع برای استفاده ی موثر از انسولین - حداقل برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 - نیاز به اجتناب از مصرف بیش از حد انسولین است که می تواند باعث هیپوگلایسمی شود. اگر این خطر از بین برود، دوزینگ انسولین می تواند بسیار ساده تر شود، زیرا دیگر نیازی به ایجاد تعادل بین "دوز کافی" و "دوز بیش از حد" انسولین وجود نخواهد داشت. تحقیقات بیشتری قبل از تولید هر محصول قابل دوام مورد نیاز است، اما پرفسور Weiss، تخمین زد که اولین انسولین حساس به گلوکز، می تواند ظرف پنج سال آینده در دسترس باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/20/expert-panel-discusses-future-of-weekly-oral-and-glucose-sensitive-insulins/